*Mihai Iancu, director general GTI Logistic: ”Clienţii noştri îşi văd statusul mărfii, oricând.”

GTI Logistic va deschide un nou depozit în Cluj

Activitatea GTI Logistic a început, în 2003, cu o casă de expediţie. La finalul aceluiaşi an, s-a achiziţionat primul camion şi s-a luat hotărârea de a se face afaceri în zona de transporturi. Pe atunci, era un act de curaj pentru oamenii de afaceri din România să ofere servicii de cross-docking sau transport în regim de grupaj.
”Din 1998 am început să oferim servicii de grupaj şi am crezut că am realizat o invenţie. Nu mai ştiam pe nimeni care să abordeze piaţa românească astfel. În 2005-2006, când Karl Heinz Dietrich a refuzat să mai opereze Metro, am preluat noi mulţi dintre clienţii lor mari, cu care colaborăm şi în momentul de faţă. Cei mai importanţi sunt: Cyrom România, Tymbark, Procer Company. În 2004, am fost printre primii care am introdus un soft specializat pentru depozitare şi unul pentru cross-docking şi am început să lucrăm cu scanere şi coduri de bare. De atunci, dezvoltăm continuu soluţii IT. Anul acesta am introdus şi Transport Management System, o aplicaţie track&trace prin care clienţii noştri îşi văd statusul mărfii, oricând.”, ne-a declarat Mihai Iancu, director general GTI Logistic.
Alături de cele trei depozite din Bucureşti, Deva şi Bacău, se va deschide unul în Cluj. Afacerea s-a dezvoltat tocmai pentru că s-au găsit cele mai avantajoase soluţii să se satisfacă solicitările clienţilor. Practicarea unor preţuri mici pentru servicii a constituit un alt avantaj pe piaţă al celor de la GTI Logistic. Cu toate acestea, s-au lovit şi de problemele legate de insolvenţa unor companii mici. În ultimii trei ani, au făcut eforturi să recupereze bunuri de la firmele falimentare care le datorau bani.
”Ne-am ales cu maşini de ambalat, camioane, automobile şi am încercat să limităm pierderile cauzate de problemele unor foşti parteneri de afaceri care nu au mai avut cum să iasă din criză. Acesta este pericolul de a accepta orice comandă, indiferent cât de mică ar fi. În momentul de faţă, orice posibil client se uită, în primul rând, la preţ, iar noi încercăm să ne optimizăm activitatea.”, a specificat şeful GTI Logistic.
Deşi s-a făcut simţită pe deplin criza, nu s-au înregistrat probleme de cash flow, datorită faptului că, la începutul acestei perioade, compania deţinea lichidităţi. De aceea, în următorii ani s-au achiziţionat camioane fără a se ajunge la împrumuturi. În prezent, vehiculele se află în conservare şi se intenţionează achiziţionarea unor camioane noi, în sistem de leasing. Se vor achiziţiona probabil trei camioane, care vor avea sarcina utilă între 16.000 şi 18.000 de kilograme, şi încă patru camioane cu masa totală maximă autorizată de 7.500 de kilograme. Compania deţine acum 10 camioane de linie de 20 tone şi nouă camioane care au masa totală cuprinsă între 1,5 tone şi 7,5 tone. Până acum, s-au preferat brand-urile IVECO şi Renault, iar anul acesta se va încerca  şi altă marcă.

Ardealul este favorabil pentru afacerile GTI Logistic
Zona Moldovei este traversată, continuu, de camioanele companiei. Se doreşte o intensificare a activităţii în Banat şi Ardeal. În ultimele două luni, aceste zone au fost străbătute, zilnic, de un camion de linie al firmei.
”Primele luni din acest an au fost benefice pentru compania noastră. Din  august, când a intervenit nesiguranţa generată de viaţa politică românească, s-a simţit că activitatea noastră s-a diminuat. Încă mai avem profit, totuşi. Cifra noastră de afaceri, anuală, este de 1.800.000 de euro. Preconizez că anul acesta vom atinge suma de două milioane de euro, mai ales că am extins gama de servicii, am început să punem mai mare accent pe expediţii şi să organizăm linii personale. Avem o linie săptămânală de Bulgaria şi încercăm să organizăm aceeaşi activitate în Turcia. Facem abstracţie de mentalităţile turcilor, care sunt naţionalişti şi ne creează probleme în vamă întotdeauna. Noi ducem marfa, de obicei, în antrepozitul Schenker din Istanbul şi după trei-patru livrări acolo, turcii au început să ceară 150 de euro în plus faţă de ceea ce s-a stipulat în contract, numai că se descarcă marfa în acel loc. Încearcă, astfel, să ne dirijeze să lucrăm cu ei.”, spune directorul general GTI Logistic.
Linia de Bulgaria, în schimb, este foarte avantajoasă, motiv pentru care anul viitor se va deschide un depozit în Stara Zagora, pentru a se putea face distribuţia perfect, în raport cu celelalte depozite deţinute în România.
Datorită perioadei de plină dezvoltare prin care a trecut compania înainte de izbucnirea crizei, nu a fost necesar să se ia măsuri neplăcute în timpul recesiunii economice. Angajaţii au aceleaşi salarii, condiţiile de muncă sunt identice, iar beneficiile neschimbate. Angajaţii s-au înmulţit, chiar dacă nu mai sunt aceleaşi profituri ca în 2008, tocmai pentru că în această perioadă compania s-a dezvoltat şi a fost necesar să se recruteze personal. Va fi nevoie de oameni specializaţi în domeniu şi pentru noul depozit care se va deschide în Cluj, dar şi pentru camioanele care se vor achiziţiona, în curând.

Cross-docking-ul şi distribuţia, cele mai importante activităţi din companie
Profitul cel mai mare şi cea mai mare cifră de afaceri se realizează din cross-docking şi distribuţie.
”Viitorul logisticii din România se întrevede din ce în ce mai bine, o dată cu apariţia multinaţionalelor care îşi desfăşoară activitatea în acest domeniu. Astfel, am învăţat şi noi anumite reguli, pe care până acum le descopeream singuri. În curând, vom introduce un nou serviciu în logistică, în premieră, şi analizăm, în amănunt, toate datele pe care le deţinem cu privire la cele mai noi descoperiri. De o lună realizăm teste cu departamentul de IT şi este posibil să mai muncim încă două luni până vom lansa noul serviciu.”, a anunţat Mihai Iancu.
Cei care îşi propun să analizeze oferta celor de la GTI Logistic pot alege livrările next day sau pe cele bisăptămânale ori săptămânale. Preţurile diferă, în funcţie de serviciul accesat. Se poate onora aproape orice comandă, tocmai pentru că managementul este foarte flexibil. Acestea sunt avantajele companiilor mici, în care deciziile se iau rapid şi se mulează pe necesităţile fiecărui client. De aceea, personalul angajat este ales în funcţie de studii. În general, se preferă absolvenţii Facultăţii de Transporturi. După trei luni, un nou venit în firmă începe să producă bani. Atunci se evaluează activitatea fiecărui angajat nou. Expeditorii din companie încearcă să se comporte ca parteneri ai transportatorilor şi să pledeze pentru drepturile lor.
Serviciile de depozitare cuprind un pachet larg: de la descărcare containere, descărcare manuală sau semiautomată, până la constituire comenzi, ambalat în cutii speciale, înfolieri speciale. Unii dintre clienţii companiei au doar birouri, iar marfa acestora se stocheză, integral, în depozitele GTI Logistic.
Deocamdată, nu se realizează transporturi de marfă în condiţii de temperatură controlată, deşi compania deţine şase vehicule care ar putea să fie folosite în acest scop.
Reprezentanţii GTI Logistic apreciază că se situează printre primele companii din domeniu care operează în mod independent. Clienţii îi recomandă foarte des şi se întâmplă să lege contracte şi în acest mod. Se pune mare accent pe întâlnirile cu posibilii clienţi. Contează mult persoana care intră în contact cu şefii de companii pentru că ea trebuie să prezinte garanţii în faţa viitorilor parteneri de afaceri. Oamenii de vânzări au moralitate şi sunt capabili să răspundă la orice întrebare care le este pusă cu privire la contractul care se discută. Logistica se învaţă pe teren în România, iar pentru a ajunge bun în această profesie, este nevoie de talent. Logisticienii luptă cu minutele. Cei din depozit lucrează în funcţie de secunde. Sunt monitorizaţi şi plătiţi în funcţie de cât au muncit. Se ţine seama de acurateţea comenzii, de transport ori momentul de livrare. La finalul lunii se emit rapoarte şi se ştie cât şi cum a muncit fiecare. Nu se pot identifica angajaţi care să aibă întreruperi de activitate în timpul programului de lucru. Monitorizarea îi face pe oameni să fie cointeresaţi să muncească. Tocmai de aceea, se prevede un final de an bun, mai ales că activitatea companiei s-a specializat pe produsele food. Perioada care precede sărbătorile de iarnă este caracterizată de volume în creştere, de aceea pronosticul este bun pentru viitorul apropiat.

Alina ANTON

-articolul a fost publicat in editia din luna noiembrie 2012 a revistei TIR Magazin-

Informaţii în completare